2. Directeur Ter Heide

2.1  Verantwoordelijkheidsgebied

hij/zij is eindverantwoordelijke voor het presteren van de totale Organisatie: zorg, personeel, financiën, informatica, logistiek, kwaliteit, administratie.

 

2.2     Directe chef:

Bestuurscomité en Raad van Bestuur.

 

2.3     Doel van de functie:

  • ervoor zorgen dat de organisatie haar maatschappelijke opdracht kan waarmaken;
  • zorgen voor toegevoegde waarde op gebied van het cliënteel, personeel, ontwikkelen van de samenleving;
  • richting geven aan de Organisatie, zorgen voor een strategie en doelstellingen;
  • de Organisatie geschikt maken voor het bereiken van haar doelstellingen;
  • de Organisatie vertegenwoordigen en uitdragen.

 

2.4     Hoofdbestanddelen van de taak

  • verzekeren van coherente beleidsvoorbereiding en een correcte beleidsuitvoering;
  • verzekeren van een kwalitatieve dienstverlening aan externe cliënten, bewoners en hun vertegenwoordigers;
  • coördineren van het opmaken van het strategisch plan;
  • ervoor zorgen dat de strategische doelstellingen vertaald worden in operationele divisieplannen, afdelingsplannen, individuele en teamdoel stellingen;
  • verzekeren van samenhang in de Organisatie door ervoor te zorgen dat de beleidsdomeinen naadloos op elkaar aansluiten;
  • in overleg met het management zorgen voor een efficiënte Organisatie, opvolging en bijsturing van de dagelijkse activiteiten;
  • waken over een correcte implementatie van het Human Resources beleid zodat de organisatie steeds over voldoende competente en gemotiveerde medewerkers beschikt om de opdrachten te realiseren;
  • waken over de efficiënte inzet van de ter beschikking gestelde financiële middelen;
  • verzekeren van een aangepaste bedrijfscultuur.
  • zorgen voor goede externe contacten, een effectieve communicatie met de buitenwereld en het promoten van de organisatie;
  • voorzitter van het directieteam;
  • voorzitter van het managementteam;
  • hoofd en voorzitter van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk;
  • gesprekspartner ten opzichte van bestuursorganen IGL;
  • gesprekspartner ten opzichte van de representatieve vakbonden.

 

2.5     Kennisniveau en vaardigheidsniveau:

2.5.1  Kennis:

  • algemeen management;
  • strategisch management;
  • veranderingsmanagement;
  • inzicht in de sector;
  • inzicht in maatschappelijke en technologische evoluties.

 

2.5.2  Resultaatgerichte aanpak:

  • visionair;
  • sturen op de hoofdlijnen;
  • probleemoplossend werken en denken;
  • prioriteiten stellen;
  • kunnen improviseren;
  • inspelen op veranderende omstandigheden;
  • weloverwogen beslissingen nemen;
  • grijpt trefzeker in als er iets mis dreigt te gaan.

 

2.5.3  Sociale en communicatieve vaardigheden:

  • beweegt zich gemakkelijk in verschillende kringen en op verschillende niveaus;
  • komt tot resultaten in het spel van geven en nemen, kunnen onderhandelen;
  • verplaatst zich in de gedachtewereld van de andere;
  • is voor collega’s een sturende kracht;
  • weet management en medewerkers tot grote individuele en collectieve prestaties te brengen;
  • houdt medewerkers geïnformeerd;
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.

 

2.5.4  Leiding geven:

  • leiden van vergaderingen;
  • stimuleren en motiveren van medewerkers;
  • kennisoverdracht;
  • rustige en assertieve stijl;
  • methodisch en strategisch werken;
  • groepsdynamica stimuleren;
  • creatief werk delegeren;
  • controle uitvoeren;
  • stressbestendig.